Titularizare 2012


                       Ministerul EducaŃiei, Cercetării, Tineretului si Sportului
                           Centrul NaŃional de Evaluare si Examinare
Probă scrisă Limba si literatura română, Elemente de pedagogie scolară si Elemente de didactică generală
             aplicate disciplinelor din învăŃământul primar MODEL
    CONCURSUL PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR DECLARATE
                 VACANTE/REZERVATE ÎN UNITĂłILE DE ÎNVĂłĂMÂNT PREUNIVERSITAR
                                                        2 august 2012
                                                         Proba scrisă
              Limba si literatura română, Elemente de pedagogie scolară si Elemente de didactică generală
aplicate disciplinelor din învăŃământul primar
MODEL
• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de 4 ore.
SUBIECTUL I (45 de puncte)
Următoarea secvenŃă face parte din programa scolară de Limba si literatura română, clasele I – a II-a:
Obiective de referinŃă ConŃinuturile învăŃării
1.1. să desprindă informaŃii de detaliu dintr-un mesaj
ascultat;
2.3. să redea prin cuvinte proprii, cu sprijin, un paragraf/
fragment dintr-un text citit;
3.2. să desprindă informaŃii esenŃiale dintr-un text citit;
4.2. să redacteze texte scurte pe baza unui suport vizual si
a unui sir de întrebări.
- Textul. Titlul. Autorul.
- Formularea unor întrebări si a unor răspunsuri.
- Recunoasterea personajelor. Povestirea
orală a unui text narativ.
- Alcătuirea unor scurte texte (3-7 enunŃuri) pe
baza unui suport vizual (imagini, benzi
desenate) sau a unui sir de întrebări.
(Programă scolară revizuită – Limba si literatura română clasele I – a II-a, OMECT nr. 4686/ 05.08.2003)
PrezentaŃi, în trei-patru pagini, specificul demersului educaŃional desfăsurat în vederea realizării
obiectivelor de referinŃă precizate în secvenŃa dată, având în vedere următoarele:
- descrierea modului de realizare a obiectivelor de referinŃă date, prin utilizarea a două strategii didactice;
- compararea a două metode didactice, din punctul de vedere al eficienŃei acestora în realizarea
obiectivelor de referinŃă precizate;
- prezentarea influenŃei mediului de instruire asupra procesului de predare-învăŃare-evaluare;
- argumentarea unui punct de vedere referitor la afirmaŃia potrivit căreia curriculumul trebuie să se
centreze pe elev, nu pe conŃinuturi; ajungând practic astfel la competenŃe, modurile de a acŃiona
sau de a sti în general ale elevului.
Notă: Se punctează si coerenŃa textului redactat (1 punct) si încadrarea în limita de spaŃiu precizată (1 punct).
SUBIECTUL al II-lea (45 de puncte)
Următoarea secvenŃă face parte din programa scolară de Limba și literatura română, clasa IV-a.
Obiective de referință ConŃinuturile învăŃării
3.2. să desprindă idei principale si informaŃii de detaliu
dintr-un text citit (literar-nonliterar);
4.4. să utilizeze corect, în textele redactate, elementele
de construcŃie a comunicării studiate;
4.5. să aseze corect în pagină textele scrise, respectând
scrierea cu alineate pentru a marca trecerea de la o idee
la alta.
- Textul literar. Personajul literar - trăsături
fizice, trăsături morale.
- Subiectul. PărŃile de vorbire prin care se
exprimă subiectul (substantiv, pronume
personal).
- Organizarea textului scris. PărŃile componente
ale unei compuneri: introducerea, cuprinsul,
încheierea (actualizare).
(Programă scolară pentru clasa a IV-a – Limba si literatura română, OMECT nr. 3919/ 20.04.2005)
a) ProiectaŃi trei itemi diferiŃi (de tip: obiectiv, semiobiectiv si subiectiv), pentru a verifica realizarea
obiectivelor de referinŃă din secvenŃa dată, astfel încât fiecărui obiectiv să îi corespundă câte un item.
30 puncte
Notă: Se punctează corectitudinea proiectării itemilor, elaborarea detaliată a răspunsului asteptat si
corectitudinea stiinŃifică a informaŃiilor de specialitate.
b) Pentru fiecare dintre itemii proiectaŃi la subpunctul a), elaboraŃi câte un set de calificative pe care să
le detaliaŃi prin descriptori de performanŃă. 15 puncte

2 comentarii: